Wednesday, May 20, 2009

Siaran Radio

Apa perasaan korang, tengah layan lagu yang korang minat kat radio tiba2 je kena potong kat part2 tertentu? Kalau aku..POTONG BEB!!

Dengar radio ni biasa la kan. Masa bulan puasa, tgh driving nak balik rumah dekat2 nak buka puasa tu, confirm pasang radio punya. Kadang2 layan gak masa gi balik keja kan. Aku layan gak radio ni, tapi tak la selalu. Ntah la, channel skrg ni ntah apa-apa, iklan banyak, pastu ada tu kadang2 ko tgh feel layan lagu (aku bg contoh lagu Sejati-Wings yg ke udara melalui HOT FM) tiba2 je ada missing.

Korang nak tau, pasal lagu Sejati tu, aku pernah dengar masa lagu ni berkumandang di channel yang aku sebut td. Lagu ni dah tak panjang dia punya part goreng tu. Ala masa Joe Wings goreng kat tengah2 lagu tu, ntah tiba-tiba je jadi pendek. Ingatkan mp3 diorg skip ke apa. Kalau sekali tak pe la kan. Tapi ni berulang beb. Berulang. Bukan setakat Wings je, banyak lagi lagu lama (especially lagu rock) kena cut. Ko bayangkan masa tu ko tengah feel, tengah layan lagu tu. Ko dah hafal bunyi lead gitar tu dan mulut ko pun dah mula ikut goreng, tiba-tiba je bunyi lead td jd pendek.

Aikk??? Potong beb..potong. Yang baru dengar lagu tu maybe tak perasan la kan. Tapi yang dah tau, yang dah follow lagu tu lama macamana? Apa kena ni? Diorang dapat kebenaran ke nak potong? Aku tak tau la dapat ke tak, kalau dapat, ok la. Tapi kalau tak dapat? Sedih org tu, penat-penat je dia shred. Tiba-tiba jadi macam ni. Suka hati je ko nak potong ye. So, kesimpulannya baik aku pasang terus je CD lagu yang aku suka. Puas hati. Huhuhu.

12 comments:

  1. yep, dulu2 Taman Rashidah Utama bila baru keluar, yang kat tengah2 tu sebelum solo tu kan ada bunyik2 tapak2, tu pun kena edit out

    ReplyDelete
  2. ni namanya versi 'radio edit' utk menjimatkan masa, radio2 swasta slalu mcm tu

    klu mau layan rock sejati dgr radio muzik 2-5ptg isnin-jumaat ada rock selamba, lagu maiden rhyme of ancient mariner dorg pasang sampai abis

    ReplyDelete
  3. HOT FM mmg b*d*h.... DJ dia tiada otak.. Hentikan daripada mendengar stesen yang tidak berfaedah ni!!!! Bullsh*t!!!

    ReplyDelete
  4. dengarlah klasik nasional, segalanya di sini menggamet memori... kurang iklan, bahasa dj2nya sopan santun, berita sejam skali, 1-3pg byk lagu2 rockapak 80an, hari ahad ada drama radio... the most decent & humble radio channel in m'sia

    ReplyDelete
  5. Sabar bah... biarlah dorang potong stim...nanti kita pulak potong stim dorang... bagus dengar ikim.fm ada ayat quran, nasyid, tzkirah, zikir...baru ada makna hidup...

    ReplyDelete
  6. sabar bro...lbih2 lg tem mau tarik lagu 2 kan, gantung...gantung...

    ReplyDelete
  7. memang potong stim...aku malas udah dgr hot fm ka, era ka..mana2 yg swasta ni, byk iklan, lagu kena cut....bagu sbeli cd byk2 dgr cd lagi bagus..
    ijau: yesss aku sokong! dgr rock selamba!

    ReplyDelete
  8. aku hentam ja.janji ada lagu.
    layan ja.

    ReplyDelete
  9. klu dgr cats fm, bintulu fm, miri fm, batang ai fm lg bagus, time2 dkt gawai ni byk 'lagu raya' berkumandang... ngirup ai pengayu begawai di rumaih panjai

    ReplyDelete
  10. layan Suria FM lepas midnight dan Trax FM ahad petang la best...baru realnya rock show...tapi kalau extreme metal...radio Ria Spore "Vicious Volume" arr gerek..

    ReplyDelete
  11. Semua pengomentar
    err...thanx for your comments.

    ReplyDelete