Monday, May 25, 2009

Generasi Rumbingan

"Generasi bundle
Itu pilihan mu
Generasi Bundle
Apa yg kau mahu"

-Generasi Bundle-Republic of Brickfields

Bundle atau kat Sabah ni popular ngan perkataan Rumbingan. Biasanya kalau kat Sabah ni bundle kat tamu2 (tamu=pasar mingguan) setiap minggu, kalau area belah tmpt aku ni la (Papar to Sipitang). Lain tempat kat Sabah ni tak pasti pula. Tapi mcm sama je aku rasa. Macam kat Tawau, ada tempat khas bundle ni. Dan rasanya asal perkataan rumbingan ni pun kat Tawau gak (tolong betulkan kalau salah). Sama la mcm kat Keningau, ada gak tempat khas selain kat tamu.

Yang pernah gi bundle tu tau la kan mcm2 bleh jumpa kat bundle ni. Kalau nasib baik, jumpa la yg branded, kalau tak..jumpa la tshirt tahap kain lap. Huhuhu. Aku biasa gi hari Jumaat petang atau Sabtu pagi kat Beaufort. Kat Membakut tempat aku pula, hari Rabu dan Ahad. Hari Rabu mmg sah tak dpt gi kecuali cuti. Ahad pula, tak banyak yg buka (kadang2 tak de langsung). Kat Sipitang tamu ni hari Khamis. Kat Bongawan hari Sabtu dan Papar pula hari Sabtu dan Ahad. Bundle kat sini harga dia mmg murah.

Korang bleh jumpa seluar brand Columbia or Dockers pada harga RM15 selai, tp kadang2 la bleh jumpa brand ni. Dan kalau jumpa pun biasanya size pinggang yang ramping. Huhuhu. Tshirt pula dalam lingkungan harga RM5 ke RM15. Kalau brand mcm Adidas/Nike/Levis, yang ni diorg letak mahal la skit. Skit tu pun dlm RM20 je kot. Maybe diorg tau brand ni je kot yg famous.

Biasanya tshirt2 yg ada kat bundle tmpt aku ni dtg dari Jepun or Korea. US dan negara lain ada gak skit2. Aku biasa cari t-shirt rok or yg design dia simple2 or katun/manga. Ok, jom tgk hasil bundle aku dulu2. Ni tshirt Carcass tour Japan 1994. Aku dpt RM10 je. Biasa tshirt rok ni itam kan. Mula2 tak perasan sbb kaler krim. Hampir2 aku tak jadi beli, nasib baik terbelek kat belakang. Yg ni aku agak rare la kan. Sbb tshirt tour biasanya tak reprint. Seterusnya GnR. Sama gak, tour album Use Your Illusion 1991. Ni murah skit aku dpt, RM5. Masa mula jumpa kondisi di tahap A+. Macam tak pernah kena pakai. Tapi skrg dah lusuh skit. Sebab aku dah pakai. Huhuhu.. Baru2 ni aku ada jumpa Use your Illusions I and II dlm satu tshirt print semua depan belakang. Tapi kondisi dia pada tahap kain lap. So, aku tak jadi beli. Ni tshirt AC/DC Ballbreaker, tour gak. Yang ni aku dpt RM10. Kondisi masa jumpa tahap A-. Yang ni Misfits. Just logo je. RM12. Masa jumpa kondisi tahap A- gak. Ni pula Pantera. Harga aku jumpa sama gak, RM10. Gitu la harga yg biasa aku dapat, RM5-RM12. Ok la, ni je yg bleh aku post buat masa ni. Dan kesimpulan yg aku bleh buat...err...mungkin tokei bundle sini tak tau kot tshirt2 mcm ni bleh jual mahal2 skit. Huhuhu.. Aku agak je la. Intai skit kat gerobok aku.Yang ni bukan bundle aaa.. Antara koleksi tshirt rok aku.

15 comments:

  1. aku dpt sweater/jacket hooded warna hijau army/olive brand CONVERSE hrga RM15 (hrga asal RM25) di bundle tamu membakut (ahad punya) kondisi A- aku rembat terus sbb warna hijau!~

    ReplyDelete
  2. di tamu beaufort dpt 1 blazer warna hijau gelap RM10 hahaha!~ pakai waktu kursus @ majlis2 rasmi mana ada org tau tu blazer bundle >:)

    ReplyDelete
  3. aku tgh cari bundle utk kasut.
    area sini susah jupa.
    kat mana ada.

    ReplyDelete
  4. koleksi bundle totoro kau ndak display ka?

    ReplyDelete
  5. [bodek] mun ada yg warna ijau, jual murah2 sama aku sbb saiz kitani lbh kurg ja... [/bodek]

    ReplyDelete
  6. carcass tu rare sebab jarang tshirt band metal kalaer putih, acdc tu cun..ermmm sana murah2 yer tshirt band..sini eeyyy takut tgk harga.. takilala kalau aku nak kirim tshirt band bundle kot ko boleh??

    ReplyDelete
  7. aku jarang gi bundle la...tapi sama macam ijau...dapat blazer cantik2 kat bundle pontian...sesuai pakai untuk gi kursus/majlis rasmi tapi sampai sekarang x pernah pakai pun...RM2 jer...siap aku beli 5 pasang...lagi 4 aku jual kat budak opis org rumah aku RM20 selai...hahaha..
    tapi Carcass tu cantik la..

    ReplyDelete
  8. dulu gua ada beberapa tshirt band rock/metal bundle. gua suka bau yang ada kat pakaian bundle ni. semacam. tak ada pada pakaian baru. harhar!

    hari tu nampak tshirt bundle yang gua bekenan, tapi tak berapa okey. tak jadi beli!

    ReplyDelete
  9. tu bro gayour xjd beli mesti kes xde saiz kan kan kan? >:)

    ReplyDelete
  10. -aku pun pakai blazer bundle juga en.ijau, huhuhu..
    -Deaf, maiden je aku x pnah jumpa yg ori, yg tailand bnyk la.
    -mmg susah mo jumpa Man, tp hg pi bundle keningau, rasanya ada.
    -totoro bnyk ilang dah jairo, nda tau mana udah aku simpan.
    -tshirt band kat bundle ni jrg ada mr.matakucing. kdg2 je bleh jumpa dan kalau ada pun sah2 utk koleksen aku..huhuhu..kalau ada yg aku x kenan aku jumpa, aku bli n bgtau ko nnti. dun wuri.
    -berteromber, murah btul bundle kat pontian, ada masa cuti nnti aku nak pi sana la.
    -gua pun sama cam lu bro gayour...bau bundle mmg rules!!!

    ReplyDelete
  11. memang seluruh malaysia bau bundle ni sama ek?

    ReplyDelete
  12. bro.. CARCASS HEARTWORK TOUR 1994 x jual ke?? kalau jual email la ke --> ulat@streamyx.com

    ReplyDelete