Sunday, April 19, 2009

Silent Hill

Kat mana Silent Hill ni? Kat Takapan ke? Wujud ke? Huhuhu. Aku bukan nak review dia punya filem, tapi aku nak bakunyanyang pasal game ni. Sebenarnya aku baru je menghabiskan game Silent Hill 3. Silent Hill pertama dah lama dah main, masa guna console PS. Silent Hill 2 baru juga habis 2 bulan lepas. Silent Hill 3 malam tadi. Huhuhu. Ada 2 siri lagi nak habiskan, Silent Hill 4: The Room dan Silent Hill:Origins. Aku tak nak ambik gambar koleksi yang aku ada ni sebab aku punya koleksi tu jenis cap ayam punya (huhuhu), korang paham-paham je la ori susah nak jumpa kat sini(<-- alasan). Ni gambar aku ambik dari http://www.flickr.com/photos/isz/1005048080/. Ada satu lagi Silent Hill yang baru je rilis tahun lepas, Silent Hill: Homecoming tapi tak dapat la aku nak main sebab tak dikeluarkan untuk console PS2, hanya untuk PS3. Game siri Silent Hill ni sebenarnya mula diriliskan pada tahun 1999 oleh Konami. Created by Team Silent untuk 4 siri Silent Hill (1999), Silent Hill 2 (2001), Silent Hill 3 (2003) dan Silent Hill 4 (2004). Untuk Silent Hill: Origins(2007) dan Homecoming (2008) pula oleh team lain, Climax Group (SH:Origins) dan Double Helix Games (SH:Homecoming). Game ni diklasifikasikan sebagai game survival horror. Kalau main game ni terasa macam tengah layan cerita seram. Best, kadang-kadang tengah main boleh terperanjat woo. Tambah lagi kalau layan waktu malam, lampu korang tutup. Perghh...menyeramkan. Yang buat aku suka game jenis macam ni ialah solving puzzles untuk dapatkan item-item yang diperlukan. Bila tak dapat selesaikan teka-teki ni, hah melilau la buang masa pusing-pusing dan kepala pun ligat berfikir apa lagi yang tak kena. Aku kalau kena tahap macam ni, senang je, aku terus je buka internet cari walkthrough dan cari baca part aku tersangkut tu. Ni kes "kalau dah tak mampu nak fikir". Aku juga suka jalan cerita game ni. Kat bawah ni cutscenes dari SH3 yang aku ambik dari youtube.com/fungo.

Cutscenes ni sebenarnya macam cerita/movie pendek bila korang habis satu misi atau baru nak mula misi dalam game SH. Di samping tu, ending untuk game SH ni juga biasanya berbeza mengikut pencapaian dalam permainan korang. Kalau teruk, banyak sangat mati, save ke, dapat la ending biasa. Tapi kalau main bagus, dapat la ending special sikit. Selain game, Silent Hill juga diadaptasikan ke filem dengan menggunakan tajuk yang sama, Silent Hill (2006), buku, CD, action figures, tshirts, dan macam-macam lagi la. Kalau anda berminat ngan game bercorak survival horror ni, aku cadangkan selain Silent Hill, korang boleh cuba siri-siri game Fatal Frame (lagi menyeramkan, based on true story) dan Resident Evil. Dengar cerita ada Silent Hill baru nak dikeluarkan untuk PS2, title dia SH:Shattered Memories. Nak tau lebih lanjut SH ni, klik di
sini atau sini. Ok la, aku nak start main Silent Hill 4 pula. Huhuhu.

10 comments:

  1. Antara game yang menjadi kegilaan aku!!!! Game mcm ni la yang membuatkan aku x tido malam sambil memikirkan puzzle2 yang ade dlam game ni..lagi satu yang mantop Resident Evil!!!

    Salute!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. silent hill 3 versi ps2 sama kah dgn versi pc? anu kuyuk kepala tebalah dua atu...

    ReplyDelete
  3. Ijau D. Koceng
    nda ingat la, part mana, telampau bnyk kuyuk balang ku tembak.

    ReplyDelete
  4. game ni mmg kick ass.. aku selalu tengok member aku main pakai projector + mini teater sound system di dalam gelap... perghh terangkat wa ckp lu

    ReplyDelete
  5. aku alum abis lagi main silent hill ni sbb aku tengah main game narnia, the simpson, need for speed ama takidum kana kipak versi camot

    ReplyDelete
  6. Jairo n cimca
    Silent Hill kick arse!!!

    ReplyDelete
  7. aku prnh main silent hill 3 pc version saja dulu thn 2003, yg lain inda ku prnh... andangnya bisai main tgh2 mlm, mun lg sorg2 di rmh... begagar tabir tarus!

    ReplyDelete
  8. Silent Hill, Fatal Frame n Siren,suma game tu versi tegak bulu roma..hehe.memang betul,main game ni waktu tgh malam memang tinggi tahap keseraman nya..hehe

    ReplyDelete
  9. Greetings from Carolina! I'm bored at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the knowledge you provide here and can't wait to take
    a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm
    not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, amazing blog!

    Here is my web blog - women's relic watches

    ReplyDelete