Sunday, March 15, 2009

MANOWAR – Fighting the World

Fighting the World every single day
Fighting the World for the right to play
Heavy Metal in my brain
I’m fightin’ for Metal ‘cause it’s here to stay


Alkisah aku ada dua versi album Manowar-Fighting the World ni. Versi CD dan vinyl. Mula beli versi vinyl (ehem..abg aku da yg beli, skrg ni aku yg simpan), lepas tu baru beli versi CD (yg ni aku beli). Meh aku cerita skit lagu2 apa ada dlm album ni. Kita tgk track apa yg ada dlm album ni.

1. Fighting the World – 3:53
2. Blow Your Speakers – 3:43
3. Carry On – 4:19
4. Violence and Bloodshed – 4:01
5. Defender – 6:06
6. Drums of Doom – 1:16
7. Holy War – 4:45
8. Master of Revenge – 1:34
9. Black Wind, Fire and Steel – 5:16

Hah kau, siap minit lagi aku bg (ni ikut mcm kat CD, kalau kat vinyl dia punya minit berbeza). Album di bawah rilisan Atlantic Recording Corporation (Atco) ni mula dirilis pd tahun 1987. Bagi aku album ini adalah antara album Manowar yg best selain Kings of Metal (yg terbaik pd pendapat peribadi aku, huhuhu). Album yang lain bukannya tak best, best gak, cuma yg dua ni lain skit (skali lg, pendapat peribadi).

Jom tgk track 1, dimulakan dgn pukulan drums Scott Columbus, pastu gitar Ross the Boss dan bass Joey DeMaio, pastu suara ramai2 menyebut perkataan “fight!” mcm time konsert pastu barulah Eric Adams memuntahkan vocal bertenaganya.

Track 2, Blow Your Speaker, dimulakan dgn rentak biasa, “Wrote a letter to the MTV” lirik permulaan nyanyian Eric Adams. Agak rock n’ roll skit lagu ni. Ada cerita disebalik lagu ni. Aku tak ingat la, mesti psl rancangan MTV gak ni. Yang aku tau lagu ni antara lagu pilihan VH1 sbg antara 40 Most Awesomely Bad Metal Songs. Mesti kes dendam kesumat ni. Tp bg aku, best. Aku rasa diorg (VH1) dgr tak korek/buang taik telinga kot.

Ok, track 3 pula lagu fav aku. Catchy dan sing-a-long, “For as long as we’re together then, forever Carry On”.
Track 4, dimulakan dgn siren bomba, polis, bunyi keta, helikopter, pastu drums. Lagu ni lagu tipikal style/trademark Manowar.

Track 5, featuring Orson Welles, dan album ni dirilis 2 tahun slps dia meninggal dunia. Kisah pasal sorg anak yg jumpa surat wasiat ayahnya. Suruh dia jd defender. Dimulakan ngan petikan petikan gitar dr General VanClibreen Philharmonic, pastu suara Orson baca surat pastu Eric jerit “Father, father...”. Lagu ni berentak slow skit. Aku suka lagu ni.
Track 6, lagu instrumental versi drums ngan additional drums oleh Vince Gutman.

Track 7, lagu yg disambung terus dr track 6. Dgr lagu ni mcm nak gi perang je. Lagu pun tajuk perang, Holy War.

Track 8, lagu lirik empat kerat, mcm pantun pula. Lebih pada bunyi2 gitar Ross.

Track 9, lagu terakhir dlm album ni dan dimulakan dgn strumming bass Joey yg laju. Eric masuk, Scott pukul skit2 drums dia pastu...hanguk...best.

Aku suka tgk cover depan album ni. Kalau Iron Maiden ngan Derek Riggs sbg illustrator, Manowar pula ngan Ken Kelly. Lukisan cover adalah line-up Manowar tgh berdiri (dr kiri Ross the Boss, Joey DiMaio, Scott Columbus dan Eric Adams) diikuti dgn berjuta org follow dr blakang. Ada yg ikut angkat2 tgn gaya Eric Adams. Sampai lava gunung berapi pun diorg redah. Tukul ngan pedang biasanya ada dlm setiap cover rilisan Manowar. Ok lah. Aku pun dah lapar ni.

"Death to False Metal".

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. vinyl tu cimmat yg punya, aku ingat lg play vinyl tu kat rumah aku thn 1993/94 kot guna (ehem) "turntable" klasik bapak-mertua-abg-aku (bob)... waktu tu la aku mula2 dgr lagu2 manowar... lagu "fighting the world" antara yg menyebabkan aku minat lagu2 metal. akhirnya cd ori album ni aku beli kat campbell's thn 2000 ;)

    ReplyDelete