Sunday, December 20, 2009

hijau, merah, kuning, biru, jingga dan putih


Dah besar kan dia ni. Dah 6 bulan pun.

Tengok tak Rubik's Cube kat depan dia tu. Dulu (early 80's, tak ingat la tahun bila) menyampah aku ngan menatang ni. Buat-buat tak dapat. Last-last aku buka stiker dia tu, pastu tampal balik ikut sama kaler.

Tapi sejak aku tengok bebudak main benda ni balik, aku rasa nak try gak. Aku beli versi keychain kat Toy's R Us dua bulan lepas. Aku cuba ikut dia punya step yg disertakan, tp tak dapat gak. Aku tengok kat youtube. Sama gak tak dapat. Kecik sangat kot. So, aku lupakan.Tapi kejap je, masa sampai sini (rumah mentua aku), takde benda nak buat. Ntah macamana aku terbeli kat Tesco kiub ni (tak ori, tapi lembut bila pulas.. logo dia Brain's Cube, china mari). Aku buka balik youtube yg aku save. Aku ikut step by step. Ingat dia punya rumus..... Cukup seminggu, aku dah bleh cantumkan semua kaler. Tapi tak la selaju mana pun buat. But at least aku puas hati aku dah dapat buat semua... huhuhu

Sebelum aku terlupa.. selamat menyambut Maal Hijrah 1431H

11 comments:

  1. selalunya ada trick:

    bila dah dapat 2 side kaler sama, ada 15 step (kalau tak salah) yang kena ikut sebelum dapat susun semua kaler.

    salam maal hijrah!

    ReplyDelete
  2. terer ko.. aku selalu gak try buat benda ni.. tp tetap xdpt2 gak.. so, aku mls pkir panjang pasal benda nih..

    slm maal hijrah!!
    slmt berkenalan.. :)

    ReplyDelete
  3. Aku memang langsung tak minat dgn benda ni..dari zaman dia baru kuar dulu(80's) sampai le dah beranak pinak ni...malas aku...

    ReplyDelete
  4. aku zaman sekolah dulu2 pun sama..nak kerek kat awek...koyak sticker dia tampal semula...huhu..

    ReplyDelete
  5. wow!hebat tu waks dpt setellkn rubik kiub tu!cayalah!salam tahun baru waks!

    ReplyDelete
  6. ijau> MASK..nnti la kalau minat mo kolek ada.

    speedrider> ada bnyk steps main ni. kalau x silap world record 28saat.

    saba> hajimimashite. Takilala desu. hehe.

    SkiD> bro, benda ni skali tau steps, ingat selamanya (bukan aku ckp, tp cousin wife aku, seorg doktor kat seremban..huhuhu)

    ReplyDelete
  7. berteromber> tu la jln paling cepat + pantas..hehehe

    kordi> x la terer. tp bleh buat je.

    ReplyDelete
  8. teringat citer will smith "pursuit of happiness" plak...will smith ada main cubic ni.

    ReplyDelete
  9. gua memang lemah main bende tu. payah nak mampus!ARGHHH!
    apapun, selamat berjaya di tahun baru 1431 hijrah!

    ReplyDelete
  10. portdy> try le buat

    gayour> senang je bro bila dah tau step dia. tq.

    ReplyDelete