Friday, October 30, 2009

R&R R.I.P

"May all your nuclear weapons rust in peace".. ni la stiker yang ada kat satu bumper kereta yang Mustaine follow, masa dia tengah balik dari skydiving. Maka dari situlah wujudnya title album Rust In Peace. Yeah. Ni album Megadeth yang aku suka sangat layan. Ada satu lagi aku suka Youthanasia. Aku bukan la peminat tegar Megadeth, dulu-dulu dah nak jadi tegar dah. Tapi sejak Risk, aku dah mula ingat-ingat lupa band ni..huhu. Tapi still follow gak perkembangan diorang ni. Ok, jom tengok apa yang ada ngan cd ni.

Cover belakang untuk versi ni

Ni versi Remixed and Remastered (selepas ni disebut sebagai r&r..macam ayat peguam pula..huhu). Ada 13 lagu semuanya termasuk 4 bonus tracks. Sebut remix, haha dah tentu la ada tambahan sana sini.

Liner notes Mustaine. Ada ke dia kata nama Friedman tak rock langsung.

Untuk track bonus pula menyajikan lagu-lagu versi demo diorg yg tak banyak beza. Aku suka versi nyanyi demo untuk lagu Rust In Peace..Polaris. Kalau versi album, Mustaine macam nyanyi tak nyanyi, macam cakap je kan, tapi versi demo ni dia nyanyi part yang macam cakap tu.

Aku suka tengok dressing diorang masa ni. Rock ooo.

Lagi satu kan, kalau beli dari 1st album diorang (KIMB) utk versi r&r ni, sampai la album RISK (dan projek MD.45), kat tepi cd-cd tu nanti ada gambar si Vic Rattlehead. Macam Iron Maiden versi enhanced tu, kat tepi gambar Eddie 1st album Maiden. Sama la tu. Tapi aku ada dua je album versi r&r ni. Nak kumpul yang lain? Tengok la nanti.


Ni track list untuk versi r&r ni:
1. Holy Wars...The Punishment Due
2. Hangar 18
3. Take No Prisoners
4. Five Magics
5. Poison Was The Cure
6. Lucretia
7. Tornado of Souls
8. Dawn Patrol
9. Rust in Peace..Polaris
10. My Creation
11. Rust in Peace.. Polaris (Demo)
12. Holy Wars... The Punishment Due (Demo)
13. Take No Prisoners (Demo)
Untuk tracks versi demo ni, Chris Poland yang main lead gitar. Kesemua lagu dalam album ni best-best belaka. Semuanya sajian untuk telinga. Bagi aku ni album terbaik Megadeth.

RIP ni merupakan album Megadeth yang pertama aku beli tahun 90 dulu, tapi masa tu beli versi kaset. Album-album diorang sebelum tu aku rasa aku pinjam or maybe aku dengar selepas RIP ni kot. Tak ingat sangat la. Aku rasa aku pinjam kaset Jairo la kot.

Ni versi kaset yang aku beli masa mula-mula album ni rilis. Track yang aku suka sangat dengar dalam album ni..huhu dah tentu la track 1st, Holy Wars. Bleh klik kat sini untuk cerita lebih lanjut setiap lagu dalam album RIP versi ori dan bleh klik kat blog En.Berteromber dan En.Ijau. Kalau nak baca ulasan konsert Megadeth, bleh klik kat blog En.Deaf dan En.Abang Ben (review untuk album/koleksi Megadeth pun ada gak). Diorang dah tengok live dah Megadeth ni. Aku??? Dah gak.. tapi kat tv je la.. Huhuhu.

9 comments:

  1. Antara album Megadeath yang aku masih simpan... yang tak simpan album Mega...huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. tak larat la nak kumpul versi R&R ni..ada versi asal cukup la...
    lain la kalau poison kan...auu...huhuhu..

    ReplyDelete
  3. Joad,Aku mancari balik cd ani!Jual tah arahku!hehe..

    ReplyDelete
  4. Eh silap Liaw!Ada pla ku suda album Ani!Salamat kau tanganya..hehe

    ReplyDelete
  5. Abang Ben.. mmg terbaik!!

    SkiD.. gua rasa album Mega 1st terbaik..huhu

    berteromber.. unskinny bop bop.. auu.. huhu

    Wastedyears/moonchild.. adedeh.. mun nda td kan ku jual maal2 sikit..

    ReplyDelete
  6. gua minat megadeth masa dr darjah lg..suke sgt...time tu album youthanasia...perghh...sampai lah sekrg....endgame tk bli lg loh...hmm...ke nk dload je?uhukss...

    ReplyDelete
  7. album2 megadeth versi r&r design cd2 kat dlm semua sama kan? ada logo megadeth dan kepala vic, mcm risk r&r aku

    ReplyDelete
  8. debut mr marty friedman bersama megadeth. album anti perang yang hebat selain 'agent orange' dari sodom.

    "don't ask what you can do for yer country
    ask what your countyr can do for you
    take no prisoner, take no shit!"

    ReplyDelete